Pengaruh Daya Tarik Wisatawan dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pengunjung di Pemandian Gunung Gajah Lingga Tiga Labuhan Batu Selatan Sumatera Utara
Abstract
This study is targeted at observing whether visitor satisfaction at Gunung Gajah Lingga Tiga Baths, South Labuhan Batu Regency is influenced by the quality of services provided and tourist attraction. Using a random sampling method, 99 visitors to Mount Gajah Lingga Tiga Baths in May 2024 were used as the study sample. This means that anyone who happens to meet the researcher can be included in the sample if it is determined that the individual is a suitable data source. Data processing was carried out using SPSS, while data analysis used multiple linear regression testing. The results of the study show that tourist attractions have a partial impact on visitor satisfaction with a t value above the t table (3.001 > 1.984) and a sign of 0.003 < 0.05. Service quality also has a significant positive impact on visitor satisfaction with a t count above the t table (8.299 > 1.984) and a sign of 0.000 < 0.05, but simultaneously tourist attraction and service quality have a significant positive impact on visitor satisfaction with a F count above the F table (164.318 > 3.09) and sign 0.000 < 0.05.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Armal, M., Razak, M., & Hidayat, M. (2023). Pengaruh daya tarik, aksebilitas dan fasilitas terhadap kepuasan wisatawan berkunjung ke pulau karampuang di mamuju sulawesi barat. Sjm, 1(3), 336–350.
Arya Septiana Sinta, D., Sarjanti, E., & Sutomo. (2020). Pengaruh Daya Tarik, Pelayanan Dan Jarak Terhadap Kepuasan Wisatawan Pantai Tanjung Pakis Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 408–420.
Binawa, I. G. P., Indrawati, Y., & Mananda, I. G. P. B. S. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Keselamatan Wisatawan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Daya Tarik Wisata Air Terjun Tegenungan Gianyar Bali. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(4), 2174–2182. https://doi.org/10.55681/jige.v4i4.1556
Darojat, I. (2021). ANALISIS PENGARUH DAYA TARIK WISATA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT BERKUNJUNG ULANG DENGAN KEPUASAN PENGUNJUNG SEBAGAI VARIABEL INTERVENING (STUDI PADA CITRA RAYA WATER WORLD). Dynamic Management Journal, 5(1), 23. https://doi.org/10.31000/dmj.v5i1.4101
Ester, A., Syarifah, H., & ZA Zainurossalamia Saida. (2020). Pengaruh daya tarik wisata citra destinasi dan sarana wisata terhadap kepuasan wisatawan citra niaga sebagai pusat cerminan budaya khas kota samarinda. Jurnal Manajemen, 12(1), 145–153. http://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/JURNALMANAJEMEN
Hallo, F., Hidayanti, I., & Hi. Yusuf, I. S. (2021). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Fasilitas Layanan Terhadap Kepuasan Wisatawan (Wisata Tanjung Pejuang Desa Tuada). Jurnal Manajemen Sinergi, 9(1), 40–49. https://doi.org/10.33387/jms.v9i1.5247
Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), 82. https://doi.org/10.32507/ajei.v9i2.451
Miko, M., Dewi, A., Mahendra.A, Fahmi, S., & Fauzi, A. M. H. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Perusahaan Rh Interior. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(2), 240–245. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v1i2.581
Nurmala, N., Sullaida, S., & Damanhur, D. (2022). Pengaruh Fasilitas Wisata, Daya Tarik Wisata Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Wisata Pantai Ujong Blang Lhokseumawe. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 23(2), 73–78. https://doi.org/10.29103/e-mabis.v23i2.861
Pundissing, R. (2021). Pengaruh Daya Tarik Dan Promosi Terhadap Keputusan Wisatawan Berkunjung Ke Objek Wisata Pongtorra’ Toraja Utara. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 2(1), 71–84. https://doi.org/10.47178/jesit.v2i1.1239
Rio Sasongko, S. (2021). Faktor-Faktor Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 104–114. https://doi.org/10.31933/jimt.v3i1.707
Septianing, A. D., & Farida, N. (2021). Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Niat Berkunjung Kembali Melalui Kepuasan Pengunjung (Studi Obyek Wisata Goa Kreo Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10(1), 781–792. https://doi.org/10.14710/jiab.2021.29796
Sugiyono, S. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, R&D. Alfabeta.
Suhartapa, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Taman Indonesia Kaya Semarang. Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 13(2), 99–107. https://doi.org/10.31294/khi.v13i2.12337
Tahir, & Istriani. (2020). Analisis Pengaruh Persepsi Harga, Daya Tarik Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Tempat Wisata Taman Sari Yogyakarta. Proceeding SENDIU, 978–979. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/sendi_u/article/view/8028/2998
Tarigan, H. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, daya tarik destinasi dan citra destinasi terhadap kepuasan pengunjung di kawung tilu, cikarang timur, kabupaten bekasi. 29(2).
Tewuh, G., Tawas, H., & Djemly, W. (2023). Faktor-faktor Penentu Daya Tarik Wisatawan untuk Berkunjung Ke Objek Wisata Bukit Kasih Kanonang. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(1), 590–600. https://doi.org/10.35794/emba.v11i1.45327
Zein, R. S., Detmuliati2, A., & Pebrianti, Y. (2022). Tourism Economics, Hospitality and Business Management Journal. 2(1).
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jmas.v9i2.1888
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains) Published by Master of Management Program, Faculty of Economics, Batanghari University |