Penggunaan E-Wallet dengan Pendekatan TAM di Jakarta Barat

Hellen Desiyanti, Wulandari Agustiningsih

Abstract


This study aims to analyze the interest in using E-wallet using the TAM approach in West Jakarta. Technology Acceptance Model (TAM) is a model to test and predict how technology users behave based on perceived usefulness and convenience. This study uses two independent variables, namely perceived usefulness and perceived convenience. The variables of attitude and interest in using technology are also used as mediating variables and dependent variables. The independent variable in this study. Primary data was collected through the distribution of online questionnaires. The researcher used google form to make a questionnaire. The questionnaire uses a Likert scale: a scale of 5 values, namely strongly disagree (STS) with a value of 1, disagree (ST) with a value of 2, Neutral (N) with a value of 3, agree (S) with a value of 4 and Strongly agree (SS) with a value of 5. The sampling technique used the convenience sampling method and processed SPSS. Criteria Samples are taken from consumers who have used e-wallet. The number of samples obtained reached 162 during April-May 2022. The results showed that the perception of usability and perceived convenience influenced the interest of e-wallet users in West Jakarta. In addition, the attitude variable mediates the perception of usefulness and ease of interest in using technology.


Keywords


E-Wallet; Perception of Ease; Perception of Usefulness; Technology Acceptance Model (TAM); User Interests

Full Text:

PDF

References


Abrilia, N. D., & Tri, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8(3), 1006–1012.

Agustin, D. A., Wijaya, R. A., & Nugrahani, J. A. (2021). Pengaruh Perceived Usefulness dan Perceived Ease of Use Terhadap Attitude Toward Using E-Wallet pada Mahasiswa Selama Pandemi COVID-19. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis, 1(2020), 91–103. https://doi.org/10.33479/sneb.v1i.186

Agustin, R., & Hasyim. (2019). Membangun niat beli secara online melalui kemudahan dan kepercayaan konsumen. Journal of Economic, 10(2), 121–132.

Anarjia, K., & Zenas Rante, J. (2019). Uang Elektronik Sakuku Pt. Bank Central Asia, Tbk Kcu Cikarang. Jurnal SISTEM INFORMASI, 1(2), 1–8. www.journal.ibmasmi.ac.id

Ardianto, K., & Azizah, N. (2021). Analisis Minat Penggunaan Dompet Digital Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Pada Pengguna di Kota Surabaya. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 23(1), 13. https://doi.org/10.33370/jpw.v23i1.511

Aridi, K. A., & Agustina, Y. (2020). Pengaruh Independensi Komite Audit, Audit Tenure Dan Reputasi Auditor Terhadap Kualitas Audit Pada Perusahaan Sektor Perdagangan Eceran Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Tahun 2011-2018. Ekonomi & Bisnis, 18(2), 109–118. https://doi.org/10.32722/eb.v18i2.2491

Bertuah, E., & Wicaksono, S. M. (2021). Perbandingan Perilaku Belanja Online Melalui Shopee Dan Tokopedia Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1–21.

Falah, M. N. (2021). Kembali Shopeepay Di Kota Malang Saat Pandemi Covid-. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 9(2), 1–18. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/7272

Febriani, S. (2019). Pengaruh Green Marketing Mix Terhadap Green Product Purchase Intention Pada Produk Innisfree Di Jakarta Dengan Consumer’s Attitude Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 3(1), 49–61. https://doi.org/10.24912/jmbk.v3i1.4925

Humairoh, H., Negara, A. K., & Immawati, S. A. (2020). Pertimbangan dan Sikap Milenial terhadap Minat Menggunakan E-Wallet: Pada Masa PSBB Pandemi Covid-19 di Kota Tangerang. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 3(2), 64–81. https://doi.org/10.35138/organum.v3i2.104

Indriyani, D., & Sartika, S. H. (2022). Persepsi Generasi Z pada Penggunaan E-wallet selama Pandemi Covid-19. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 6(1), 68–74.

Isnanda, A., Umaidah, Y., & Jaman, J. H. (2021). Implementasi Naïve Bayes Classifier Dan Information Gain Pada Analisis Sentimen Penggunaan E-Wallet Saat Pandemi. Jurnal Teknologi Informatika Dan Komputer, 7(2), 144–153. https://doi.org/10.37012/jtik.v7i2.648

Lalu Agustino. (2021). Pengaruh Promosi, Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Mediasi Pada Pengguna E-Wallet Di Kota Banjarmasin. Kindai, 17(3), 401–422. https://doi.org/10.35972/kindai.v17i3.631

Nawawi, H. H. (2020). Penggunaan E-wallet di Kalangan Mahasiswa. Emik, 3(2), 189–205. https://doi.org/10.46918/emik.v3i2.697

Nisa, U. K. (2020). Pengaruh Hubungan Technology Accepted Model (TAM), Social Influence dan Security terhadap Intention to use E-wallet di Kota Malang dengan attitude dan trust sebagai variabel intervening. Skripsi.

Nurlinda, R. A., & Utami, P. (2019). Analisis Persepsi Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap.

Pangestu, M. A., & I Made Sukresna. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Nilai, Dan Persepsi Kegunaan, Terhadap Minat Berkelanjutan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pengguna Dompet Digital (E-Wallet) Ovo Di Kota Semarang). Diponegoro Journal of Management, 10(1), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Prasetio, R. T. (2020). Analisa Manfaat dan Kemudahan Penggunaan Google Task di Lingkungan Akademik Menggunakan Metode TAM. Jurnal Responsif : Riset Sains Dan Informatika, 2(1), 65–74. https://doi.org/10.51977/jti.v2i1.202

Pratama, A. B., & Suputra, I. D. G. D. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Tingkat Kepercayaan Pada Minat Menggunakan Uang Elektronik. E-Jurnal Akuntansi, 27, 927. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v27.i02.p04

Pratiwi, E. D. (2016). Faktor yang Mempengaruhi Niat Menggunakan Instagram dengan The Theory of Reasoned Action Menggunakan AMOS 21. Jurnal Teknik Komputer AMIK BSI, 2(1), 68–77. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jtk/article/view/364/273

Rahmawati, Y. D., & Yuliana, R. Y. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Dan Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet. ECONBANK: Journal of Economics and Banking, 2(2), 157–168. https://doi.org/10.35829/econbank.v2i2.100

Rijatullah, R., Suroso, A., & Rujito, L. (2020). Pegaruh Persepsi Kemanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Sikap Penggunaan Resep Elektronik. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 22(2), 217–231. https://doi.org/10.32424/jeba.v22i2.1597

Rohmah, I. L., Ibdalsyah, I., & Kosim, A. M. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Berdonasi, Dan Efektifitas Penyaluran Menggunakan Fintech Crowdfunding Terhadap Minat Membayar Zakat, Infaq, Shadaqoh [The Influence of Perceived Ease of Donating, and Effectiveness of Distribution Using Fintech Crowdfunding on. Kasaba: Jurnal Ekonomi Islam, 13(1), 42–51.

Romadloniyah, A. L., & Prayitno, D. H. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunaan E-Money Pada Bank Bri Lamongan. Jurnal Akuntansi, 3(3), 699. https://doi.org/10.30736/jpensi.v3i3.163

Samsudin, C. M. (2020). Konstruksi Pemberitaan Stigma Anti-China Pada Kasus Covid-19 Di Kompas.Com, 68(1), 1–12.http://dx.doi.org/10.1016/j.ndteint.2014.07.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ndteint.2017.12.003%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.matdes.2017.02.024

Santioso, L., Daryatno, A. B., & Aristha, A. J. (2018). Analisis Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Kesiapan Teknologi Informasi, Keamanan dan Kerahasiaan Terhadap Minat Perilaku Penggunaan E-Filing. Jurnal Akuntansi, 18(2), 247–268.

Setiantoro, A., Putri, F. D., Novitarani, A., & Njatrijani, R. (2018). Urgensi Perlindungan Hukum Konsumen Dan Penyelesaian Sengketa E-Commerce Di Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 7(1), 1. https://doi.org/10.33331/rechtsvinding.v7i1.220

Susanto, E., & Jimad, N. (2019). Pengaruh Persepsi Penggunaan Technology Acceptance Model (TAM) Terhadap Penggunaan E-filling. Jurnal Akuntansi Peradaban, 5(1), 104–125.

Tony Sitinjak, M. (2019). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Penggunaan Layanan Pembayaran Digital Go-Pay. Jurnal Manajemen, 8(2), 27–39.

Utami, M. C. (2019). Implementasi Analytical Hierarchy Process (Ahp) Dalam Pemilihan E-Wallet Untuk Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Matrik, 21(3), 259–265. https://doi.org/10.33557/jurnalmatrik.v21i3.730

Wardhana, O. H. P. (2019). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kegunaan, Persepsi Nilai, Pengaruh Sosial, Persepsi Risiko, dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-commerce. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Wassalam, O. J. F., Umar, R., & Yudhana, A. (2020). Evaluasi Sistem Informasi Media Online Menggunakan Metode Technology Acceptance Model ( TAM ). Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika, 6(1), 122–130.

William, G., & Tjokrosaputro, M. (2021). Persepsi Kegunaan Dan Promosi Untuk Memprediksi Niat Penggunaan E-Wallet: Sikap Sebagai Variabel Mediator. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 5(1), 74. https://doi.org/10.24912/jmieb.v5i1.9997




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jmas.v8i1.793

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains) Published by Master of Management Program, Faculty of Economics, Batanghari University
Adress: Fakultas Ekonomi, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jmas.unbari@gmail.com


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.