Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menabung di Bank Syariah pada Masyarakat Kabupaten Banyumas

Sodik Dwi Purnomo, Heru Cahyo, Siti Ainul Mukharomah

Abstract


This study aims to analyze the effect of financial literacy, trust, location, income, and perception of profit sharing on interest in saving in Islamic banks. This type of research is quantitative. The sampling technique was simple random sampling and a sample of 100 respondents. The method of analysis used multiple linear regression. The results showed that financial literacy and location did not affect the interest in saving in Islamic banks in the people of Banyumas Regency. trust, income and perception of profit sharing have a positive and significant effect on the interest in saving in Islamic banks in the people of Banyumas Regency. the need to improve the provision of information about Islamic banks such as Islamic principles and products in Islamic banks, so that public interest in saving in Islamic banks will increase.


Keywords


Trust; Financial literacy; Location; Interest in saving; Perception of profit sharing

Full Text:

PDF

References


Alhamid, T. (2019). Perkembangan Perbankan Syariah (2009-2018) di Indonesia dan Sumber Daya Manusianya. (10), 1–5.

Amdar, S. (2016). Pengaruh Jumlah Penduduk Muslim, Pembiayaan, dan Bagi Hasil Terhadap Jumlah Nominal Tabungan Nasabah Pada Bank Syariah di Indonesia. E-Journal Unsrat, 5(2), 249–259.

Andriani, G. F. (2019). Pengaruh Bagi Hasil, Kelompok Acuan, Kepercayaan dan Budaya Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(3), 1322–1336.

Darmawan, A., Indahsari, N.D., Rejeki, S., Aris, M.R., Yasin, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Jateng Syariah. Journal Fokus Bisnis, 18(1).

Fauzi, A. (2020). Pengaruh Religiusitas Dan Literasi Keuangan Syariah Mahasiswa Terhadap Minat Menjadi Nasabah Di Bank Syariah. Economic Education Analysis Journal, 9(2), 473–486.

Fauzi, R. N. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah, Pengetahuan Agama, dan Promosi Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa Santri di Kabupaten Sleman Yogyakarta). Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 9(1), 37–46.

Febrian, W. D. (2018). Analisis Pendapatan Masyarakat dan Bagi Hasil (Mudharabah) Terdahap Minat Masyarakat Menabung Pada PT. Bank Muamalat Indoneisa TBK Cabang Pekanbaru. Jurnal Rumpun Ekonom Syariah, 1(2), 111-128.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Hakim, M. A. R. (2020). Analisis Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Terhadap Keputusan Membuka Rekening Bank Syariah (Studi Pada Mahasiswa Islam Kota Malang). Jurnal Ekonomi.

Harhap, R. S. P. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung. Jurnal Al-Qasd, 1(1), 21–39.

Kasmir, (2008). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ltifi, M., Hikkerova, L., Aliouat,B., & Gharbi, J. (2016). The Determinants of The Choice of Islamic Banks in Tunisia. International Journal of Bank Marketing, 34(5), 710-730.

Marlina, N. dan Iskandar, D. 2019. Gerakan Menabung Sejak Dini di Rowosari. Jurnal Pengabdian Vokasi. 01 (01), 27–32.

Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Statistik Perbankan Syariah - Oktober 2020. Dipetik Desember 2020, dari OJK Website: ojk.go.id

Rahma, A. (2020). Tantangan Besar Kembangkan Perbankan Syariah, Literasi dan Jaringan, https://www.liputan6.com/bisnis/read/4365809/tantangan-besar-kembangkan-perbankan-syariah-literasi-dan-jaringan. Diakses tanggal 15 November 2020.

Rachmawati, A. & Widana, G.O. (2019). Pengaruh Consumer Knowledge, Brand Image, Religiusitas, dan Lokasi terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Pasa Bank Syariah. Jurnal Liquidity, 8(2), 111-123.

Rozikin, A. Z., & Sholekhah, I. (2020). Islamic Financial Literacy, Promotion, and Brand Image Towards Saving Intention in Sharia Bank. Iqtishadia, 13(1), 95.

Sen, S., Antara, N., & Sen, S. (2020). The Determinans Of Opening Account With Islamic Banks. Journal of Islamic Marketing,

Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,dan R&D. Bandung : Alfabeta, Cv.

Wahyuni, S. (2017). Pengaruh Presepsi Kualitas Pelayanan dan Bagi Hasil Terhadap Minat Masyarakat Mejadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 2(2), 437-459.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jmas.v6i2.273

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains) Published by Master of Management Program, Faculty of Economics, Batanghari University
Adress: Fakultas Ekonomi, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jmas.unbari@gmail.com


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.